onsdag 6 juli 2011

Verkliga ansträngningar och icke trovärdigt skryt

Miljöfrågan är stor i Almedalen även om perspektivet ofta kan upplevas som ytligt. Från företagshåll finns ett stort intresset för miljöprofilering och mer än tidigare år präglar det evenemangen som i almedalsveckans programtidning uppgår till nästan 1500. Det är inte alltid enkelt att skilja verkliga miljöansträngningar från Greenwash, alltså försök att lyfta enstaka gröna ansatser som inte står i proportion till företagets miljöbelastning som helhet.

Hagainitiativet, ett nätverk för företag som vill ta klimatansvar, arrangerade ett seminarium där diskussionen till stor del handlade om rädslan företag känner för att bli anklagade för greenwash eftersom det kan bli kostsamt för varumärket.
- Men man är stolta över sitt miljöarbete och vill gärna signalera kraftigt även om små förändringar, säger Ulf Wikström, miljöchef Fortum värme.
Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood, menar att det är ett problem om det finns bristande kunskap hos konsumenterna och ett budskap misstolkas.
- Detta kan också utnyttjas av företagen, man försöker vara otydlig.
Men hon tycker att det är bra att företag använder miljöargument i sin marknadsföring eftersom det driver på hela utveckling. Som positiv miljökommunikation nämner hon också skyltar i willysbutikerna som hjälper konsumenterna att göra bättre val. Vid riset kan det till exempel stå; har du provat matvete?, som är ett bättre alternativ ur klimatperspektiv.
Johan Skoglund, vd på JM, kritiserade medierna och ointresset för företagets långsiktiga miljöarbete.
- Det är ett bekymmer att det bara är kortsiktiga pilotprojekt som passivhus som intresserar, säger han.
SvanteAxelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen tycker att företagen skryter för småsaker och att ordet miljövänligt används i alltför stor utsträckning. Han nämner till exempel klimatmärkt kött
- Kött är det värsta man kan äta och är det då okej att ens klimatmärka detta?
Han påpekar också att greenwash leder till oschysst konkurrens.
- De goda företagen blir utkonkurrerade av de dåliga och det behövs bättre lagstiftning. Det ska inte vara lönsamt att ljuga.
Han tycker dock att det har blivit bättre genom en viss självreglering.
Martina Krüger, Greenpeace, tycker att det är ett problem att exempelvis företagens hemsidor går under tryckfrihetslagen.
- Det går inte att driva i marknadsdomstolen, det kan man bara med annonser.
Hon nämner att Greenpeace stämde Vattenfall för påståendet om att deras anläggningar för koldioxidinfångning (CCS) var ”koldioxidfria”. Men Greenpeace förlorade eftersom Vattenfall aldrig påstått detta i annonser i Sverige, dock i Tyskland.

På ett annat seminarium med SVN (Social Venture Network) diskuterades företags sociala ansvarstagande, så kallad CSR (corporate social responsibility). Arbetet står på tre ben, miljö, socialt arbete och ekonomi. I Sverige handlar inte socialt arbete så mycket om anständiga löner och anställningstrygghet som ofta förknippas med CSR i utvecklingsländer.
Ett av företagen var hamburgerrestaurangen Max som bland annat har kurser i personlig utveckling för sina chefer.
- Mitt beteende är beroende på hur jag mår och min uppväxt, säger Pär Larshans, hållbarhetschef.
Han säger att ökad självinsikt har gett tryggare och mer flexibla chefer.
- Man måste börja inifrån, det kan inte bara vara en fasad.
Maria Smith, chef för miljö och socialt ansvar på Ica berättar att de, liksom Max, numera arbetar aktivt med att anställa personer med funktionshinder.
Ett tredje företag var Telge tillväxt, ett av de nyaste företagen i Telge-koncernen, som har som affärsidé att anställa arbetslösa unga i socialt utsatta områden i Södertälje. De anställda hyrs sedan ut till andra företag med målet att de ska få fast anställning där.
- Vi erbjuder både arbetskraft och plus i kanten för att företaget tar socialt ansvar, säger vd Harry McNeill.
Företagarna uppger att det de tjänar på CSR bland annat är varumärkesbyggande.
- Vi är det företag vars kundlojalitet har ökat mest och vi har lägre sjukfrånvaro, säger Pär Larshans från Max. Det är lönsamt att vara först ut. De som kommer sist i kön kommer att få betala mer.

Foto ö.v: Om Greenwash med Jessica Cederberg Wodmar, Johan Skoglund, Svante Axelsson, Ulf Wikström och Cecilia Udekwu
Foto n.h: Om Greenwash med Åsa Domeij, Martina Krüger och Sarah McPhee
Fotograf: Benita Eklund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar