lördag 6 juli 2013

Twitter är dagens flygblad

Niclas Persson, LSU, om ungas valdeltagande med Cecilia Wikström, FP.
En som tar upp Europaparlamentsvalet i maj är Gustav Fridolin, som i sitt partiledartal på Miljöpartiets dag, förde fram bristen på seminarium om EU:
- När jag som miljöpartist kritiserat EU:s centrala styrning, euron, Lissabonfördraget så har det alltid funnits de som försvarat det. Var är ni nu? /../ Jag vill använda EU för att möta våra stora utmaningar. Därför är valet till EU-parlamentet lika viktigt som de andra valen 2014.

"Vem partajar med vem"
På temat Bryr sig de sociala medierna om Europavalet talar europaparlamentarikerna Cecilia Wikström (FP) och Mikael Gustavsson (V) om Almdalen, europavalet och sociala medier.
- Vad medier skriver om i Almedalen är inte de politiska besluten, utan vem som partajar med vem, säger Cecilia Wikström.
Hon menar att till skillnad från den arabiska våren, där de sociala medierna haft ett stort genomslag, bidrar Sveriges många medier till att de sociala bara är en i mängden.
Deltar i debatten gör också Niclas Persson (paraplyorganisationen Sveriges ungdomsorganisationer) och Anna-Karin Modin (Tidningsutgivarna). Niklas Persson menar att ”sociala medier inte bara är en reklamskylt” men trycker på att de som arbetar med dem i högre grad borde gräva, träffa människor och skriva om det.

Tar diskussionen vidare
Vad spelar twitter för roll i EU-valet?
- Genom att twittra talar jag om vad jag gör och får ut mitt politiska budskap. Det är rätt att vi politiker har ansvaret att engagera människor. Sociala medier ger mig en möjlighet att prata direkt till människor, säger Mikael Gustavsson.
Niclas Persson arbetar för att engagera unga och menar att sociala medier bidrar.
- Frågan är hur man tar diskussionen vidare, från Almedalen till fastlandet, från sociala medier till vardagen.
Han ger ett par exempel där han tycker att det lyckats: Skjutsgruppen, en grupp på Facebook som lett till samåkning och Stoppa hemlöshet, en annan där deltagare engagerat sig i soppköksverksamhet.
- Det är det vi behöver inför valet 2014, inte bara en massa snack om politik.

Politik genom interaktion
Anna-Karin Modin fortsätter:
- Vi kommer att se andra sätt att nå ut till väljare. I dag finns till exempel frågeformulär som pekar ut hur man kan rösta. Det är genom interaktion som många hittar sin väg till de politiska frågorna.
Moderator Magnus Bonekamp, Europaparlamentet, refererar till en ny undersökning som visar att en av fem mellan 14-19 år röstar i EU-valet, två av tre av dem mellan 20-25 och hälften av dem upp till 30. Den vanligaste orsaken är ”inte tillräckligt insatt för att rösta”, därefter kommer ”tror inte deras röst kommer att förändra något”.
Cecilia Wikström säger att många unga hon möter tycker att EU är viktigt och menar att hur stort intresset är delvis beror på hur frågan ställs medan Mikael Gustavsson har en något annan bild:
- Det är inte alltid intresset är så stort. Blir man inte informerad, så blir man inte heller intresserad och vice versa. I Sverige vill man inte, eller tror man inte, att det har så stor betydelse. 60 procent av alla kommunala beslut påverkas av EU, vet man det inser man vikten.

Anna-Karin Modin, Niclas Persson, Cecilia Wikström, Mikael Gustavsson.
Text och foto: Charlotte Wester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar