onsdag 4 juli 2012

Om välfärd och välgörenhet


Staffan Dopping, Ulf Kristersson (M) och Ellinor
Stadsmissionen höll i ett seminarium i Almedalen med rubriken Ska välfärden hänvisas till välgörenhet? Ellinor från Uppsala berättar om sin vardag:
- Jag klarar ekonomin tack vare min systers hjälp. Det gör att socialbidraget går runt.
Hon engagerar sig inte längre i vad som sker i politiken.
- Det är bara munväder. Man känner sig inte delaktig. Men sedan jag fick ett Fas 3 arbete känner jag mig mera sedd.
Nu arbetar hon på ett fik och trivs med det.
Varför är du fattig?- Det beror på mitt spelberoende, säger Ellinor och fortsätter, förut var jag undersköterska, jag trivdes väldigt bra. Jag var fackligt förtroendevald.

Lagarna upplevs som snäva
I samband med att hennes sambo dog kunde hon inte sova. Hon brukade behöva promenera på nätterna. En gång frågade en kompis: Kan du inte följa med och sitta bredvid när jag spelar Jack Vegas, för att ge tur...
- På första trycket fick jag jackpot och då tänkte jag... Det var ju inte så svårt.
Många människor upplever att det är svårt att vända sig till socialtjänsten och kommunicera med dess tjänstemän.
Enligt socialförsäkringsminister Ulf Kristersson ska socialtjänsten tillgodose de nödvändiga behoven. Om till exempel Stadsmissionen anser att det inte gjorts i ett fall ska de vända sig till socialtjänsten och fallet prövas i högre instans.
Han tydliggör: Lagarna ser ut som de gör och de efterföljs i stor utsträckning. Men ibland tycker människor att lagarna är för snäva.
- De människor som ansöker om socialbidrag och äger en bostadsrätt eller bil kan vi enligt regelverket inte bistå, ger han som exempel.

Olika regelsystem
Ska organisationer fungera som komplement, eller alternativ till socialtjänsten, frågar moderator Staffan Dopping.
Marika Markovits, Stockholms Stadsmission, säger att det offentliga är ”den bästa aktören för att säkerställa det livsuppehållande ansvaret”.
- Ett problem är att regelsystemet i dag är olika i olika delar av kommuner. En del kan inte ens lägga ut för sin sjukvård. Därför är de beroende av att stadsmission och kyrkor som går in. Socialtjänsten borde kunna vara smarta, gå in och betala en hyra för att undvika hemlöshet, säger hon.
Ulf Kristersson hänvisar till lagen.
- Det offentliga kan besluta om hur skattemedel fördelas. Men det finns begränsningar, allt det som ligger utanför vad vi fattat beslut om på demokratisk väg räknas inte in. Har man en upplevelse om att lagen inte räcker är det legitimt att andra organisationer av egen övertygelse stöttar upp.
Marika Markovits säger att det måste arbetas mer förbyggande.
- Det finns tre typer av fattigdomssystem, det som är utformat för att hålla fattiga vid liv, det som förhindrar fattiga från att bli fattiga eller det som hjälper människor ur fattigdom. Vårt välfärdssystem är utformat för det första, säger Markovits.

Text och foto: Charlotte Wester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar