torsdag 5 juli 2012

Viktigt meddelande till allmänheten


Gertrud Åström, Sveriges Kvinnolobby och konsumentminister Birgitta Ohlsson.
Reklamens bildspråk är sexistiskt och försvårar jämställdhetsarbetet. Det anser Sveriges Kvinnolobby, en paraplyorganisation för svensk kvinnorörelse, som sedan i våras drivit en kampanj mot könsdiskriminerande reklam. Privatpersoner har informerats om hur man gör en anmälan till reklamombudsmannen och namnunderskrifter har samlats in till uppropet: ”Viktigt meddelande till allmänheten”, för en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. Sveriges kvinnolobby menar att Sverige precis som övriga nordiska länder bör ha en sådan.

Uppsluppet och uppgivet
I går kväll överlämnades namninsamlingen till konsumentminister Birgitta Ohlsson vid ett mingel i Drottens ruin i Visby. Stämningen är uppsluppen men när vi pratar kvinnofrågor är det uppgivenhet som råder bland de minglande feministerna. Upplevelsen är att det inte går framåt utan att vi ”står och stampar” och att ”frågan knappt finns på dagordningen”.
Gertrud Åström, ordförande i Sveriges Kvinnolobby, saknar också krut i debatten och påpekar att Sverige rasar mot H&M-badmodellernas solbränna men inte mot att bilderna är sexistiska.

För snälla feminister

Birgitta Ohlsson tar emot bunten med namnunderskrifter och hyllar arbetet som ”gräsrotsfeminism när den är som bäst". Hon tycker att feministerna är för snälla i Sverige och borde ryta ifrån mer.
- Men det kommer ingen lagstiftning mot sexistisk reklam, säger hon.
Men Gertrud Åström låter sig inte nedslås:
-Om vi fortsätter att trycka på kanske vi får lagstiftning i alla fall.
Mer om kampanjen och Sveriges Kvinnolobby finns på www.sverigeskvinnolobby.se.

Text och foto: Benita Eklund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar