tisdag 3 juli 2012

Vem ska få årets greenwashpris?


Det är förstås positivt att tidsandan är sådan att miljöargument i reklamen blir allt vanligare. Mindre bra är att det ofta handlar om så kallad greenwash eller grönmålning som kan vara svår för konsumenten att genomskåda. Organisationen Jordens vänner granskar kontinuerligt företagens miljöarbete och delar varje år ut ett pris till ett företag som satsat mer på yta än verkligt miljöansvar.

Fram till klockan 12 kan du rösta på kandidaterna till årets pris, som delas ut i eftermiddag här i Almedalen.Gå in på http://www.jordensvanner.se/konsumtion/svenska-greenwashpriset-2012 och rösta på någon av följande:

1. Stora Enso - för guld och gröna skogar
2. Ikea - för falsk miljöprofil
3. Svensk kärnbränslehantering AB - för tal om det säkra slutförvaret
4. Forest Stewardship council (FSC) - för missvisande certifiering
5. Göteborgs stad - för klassisk greenwash

Resultaten kommer på bloggen vid 15-tiden.

Benita Eklund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar